ETS公認トレーナーと勉強しよう!TOEFL iBT® テストWeb準備講座

学習者が書いたエッセイを、添削・アドバイスする「ウェブ公開授業」

ETS Authorized Propell Trainer・横川綾子先生
  • 横川綾子先生
  • ETS Authorized Propell Facilitator
  • 明治大学

みなさん、こんにちは。TOEFL iBT® テストWeb準備講座を担当するETS公認トレーナーの横川綾子(よこがわあやこ)です。ライティング練習は進んでいますか?突然ですが、みなさんは1つの事象に関して、その利点と欠点を考える習慣はありますか?「コンビニでアイスを買うこと」を例にとってみましょう。「コンビニのアイスはほとんど値引きされていない、品数も豊富というわけではない、でもコンビニの店頭にはいち早く新商品が並ぶ、深夜でも買える、ソフトクリームを売っている店舗もある」などなど。こうした複眼思考ができれば、より納得できる決断が下せますよね。ちなみに私のお気に入りはハーゲンダッツ クリスピーサンド 抹茶ショコラで、コンビニで発作的に買うこともよくあります(笑)。

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第4回  エッセイライティングで養う複眼思考

学習者のご紹介

今回の相談者:医学部1年生 女性
  • 大学1年生 医学部 アイコさん(仮名)
  • <現在の英語力>
    高校2年(3年前)に英検準1級を取得。長期留学等の経験はなく、第二言語としての英語と格闘中。Reading、Listeningに比べてWriting、Speakingが苦手。初めて受けた2014年5月のTOEFL iBTテストの結果は77点(R:27、L:19、S:15 、W:16)。
    <TOEFL iBTテストを受験する理由>
    1年後に北米の大学に留学を検討している。目標とするスコアは、89点以上(志望する大学の基準)。
    <TOEFL iBTテストの学習で困っている点や悩んでいる点>
    Speaking、Writingなどのアウトプットに時間がかかる。その他にはWriting の書き方の様式に関して、参考書と語学学校の先生の言っていることが微妙に違っているので、最低限従わないといけないルールと理想的なessayの書き方が知りたい。
    <留学したい理由>
    将来、海外(できればアメリカ)の大学院に進学を検討しているため、1年後に留学し、語学力を向上させたい。また、北米の大学でリベラルアーツを学んでみたい、というのも動機の一つ。
    <英語学習全般での課題や質問>
    Speakingの能力に不安がある。話すときもゆっくりで時間がかかる。また、発音が悪いのでできる限り矯正して、通じやすい発音にしたい。

 

今回は、モデル学習者のアイコさんに、ある意見に対する賛否(agree/disagree)ではなく、1つの事象に関する利点と欠点(advantage/disadvantage)を述べるエッセイに挑戦してもらいました。このタイプのエッセイはTOEFL iBTテストのWritingセクションのIndependent Taskでも出題されますが、難しく感じる人が多いようです。では、アイコさんの1回目のエッセイを読んでみましょう。

エッセイのテーマ

Topic 2
Many students have to live with roommates while they go to school or university. Discuss the advantages and disadvantages of sharing a room with someone as a student. Use specific details in your discussion.


多くの学生は、学校に通う間、ルームメイトと暮さなければならない。学生として、誰かと部屋を共用する利点と欠点について論じなさい。主張には、具体的な詳細を含めること。

エッセイ執筆のルール

  • 1. ブレーンストーミング(=自分の意見とその理由を考える)を十分に行う
  • 2. 使いたい単語・フレーズ・構文は事前にリサーチしておく
  • 3. スペルチェッカーは無効にしておく
  • 4. 書き始めたら辞書等は使わず、一気に書き上げる
  • 5. 構成は5パラグラフを基本とする
    (Introduction → Body1 Body 2 Body 3 → Conclusion)
  • 6. 最後に目視で校正し、必要な手直しをする

アイコさんのエッセイ

Q1
A lot of students need to live with roommates in dormitory when they go to school or university. There are one disadvantage and two disadvantages of sharing a room. The negative point of this is that you cannot concentrate on studying, and the positive points are that you can get close friends and that you can learn other peoples’ lifestyles.

First of all, the possible negative effect of living with roommates is that you have a lot of difficulty studying. If your roommate makes so many noises, it is hard for you to do your homework or prepare for the tests in your room. For example, if your roommates are always talking in a loud voice, or if they listen to music on high volume, you cannot concentrate. Moreover, if your roommates usually stay up late though you usually go to bed early to get up early, you cannot sleep well due to the noises they make and feel sleepy during the class. Thus, if you have some roommates if can be tough to study.

Second, one of the positive effects is that you can easily get a close friend.
Sharing a room with your roommates means you spend a lot of time with them, so naturally, you can get to know them well. You can help each other by talking together when you miss your family, teaching each other and sharing information about the university’s events. Therefore, your roommates will be really helpful and reliable partners for your university life.

Finally, the other of the positive effects is that you can learn other peoples’ lifestyle. If your roommates come from different country, they must have different lifestyles from yours. Even if they come from the same town as you, since each family has particular rules, the lifestyle of them will be different from you. So you can know their lifestyles and ideas, and you will learn to put up with their behavior. The skill is really important when you get married and live your spouse because he or she has quite different lifestyle from you. Therefore, it is good to lean to be patient with other people living with you through sharing the room with roommates.

In conclusion, sharing a room with roommates gives disadvantages in studying, but it gives you advantages in leading a university life and in acquiring generosity.

エッセイ添削例

A lot of [It is common for] students need to live with roommates in dormitory [have a roommate] when they go to school or university. There are one disadvantage and two disadvantages [advantages] of sharing a room. The negative point of this [disadvantage] is that [it may be difficult for] you cannot [to] concentrate on studying, and the positive points [while the two advantages] are that you can [having the chance to make] get [a] close friends and that you can [being able to] learn other peoples’ lifestyles [how other people live].

First of all, the possible negative effect of living with roommates is that you [may] have a lot of difficulty studying [doing homework or preparing for tests]. Iif your roommate makes [a lot of noise.] so many noises, it is hard for you to do your homework or prepare for the tests in your room. For example, if your roommates are [they] always talking [talk] in a loud voice, or if they listen to [loud] music on high volume, you cannot [won’t be able to] concentrate. Moreover [Also], if your roommates [they] usually stay up late though you usually go to bed early to get up early, you cannot [won’t be able to] sleep well due to the noises they make and feel sleepy during the class. Thus [As you can see], if you have some roommates if can be [make it] tough to study.

Second, [I will look at the advantages of having a roommate now. As I said in the introduction,] one of the positive effects [two advantages of having a roommate] is that you can easily get a close friend. Sharing a room with your roommates means you spend a lot of time with them [together], so naturally [as a matter of course], you can get to know them [each other] well. You can help [learn from] each other by talking together [about your daily lives and sharing information, such as what you did] when you miss your family [became homesick], teaching each other and sharing information about the university’s [school] events. Therefore, your roommates will be [become] [a] really helpful and reliable partners for your university [school] life.

Finally, the other [advantage] of the positive effects [having a roommate] is that you can learn [how] other [people live and also how to live with them] peoples’ lifestyle. If your roommates come[s] from [a] different country, they [he or she] must have [a] different lifestyles from yours. Even if they [your roommate] come[s] from the same [country or even] town as you, since each family has [their own] particular rules[, which] the lifestyle of them will be different from [new to] you. So you can know [learn about]their lifestyles and ideas, and you will learn to put up with their behavior [way of life, how they think, and how to live with them through the experience]. [Experiencing a roommate will help you develop] Tthe skill [of having an ‘open mind’ which] is really important when you get married and live your spouse because he or she has quite [a] different lifestyle [way of living] from you. Therefore, it is good to lean to be patient with other people living with you through sharing the room with roommates [Clearly, besides learning how other people live and how to live with them, you may learn how to have an open mind and how to be patient by having a roommate in school].

In conclusion, sharing [having] a room with roommates gives [may have] disadvantages in [when it comes to] studying, but it gives you [many other] advantages in leading a university life and in acquiring generosity [which are far more useful, not only in being able to get a close friend and learn how other people live as well as learn how to live with them, but also in how to have an open mind and perhaps how to be patient, both of which can be useful for your life in the future].

英文校正協力:Paul Strifler

横川先生からアドバイス

Q1
アイコさんのエッセイはいつも通り、構成がしっかりしていて語数も多く、意味の理解を妨げるような文法や語法のミスもほとんどありません。欲を言えば、第2パラグラフでif節が続きますが、仮定の話だけではなく、実際にあったエピソード(多少の脚色もOK)が入ると訴求力が増したはず。また、第3パラグラフではYou can… が多用されていますが、It is possible… / XX enables you to do… / XX makes you do… など構文にバリエーションを持たせてもよかったですね。そして、第5パラグラフの結論部分では、Body(本論)の要約だけでなく、より広い視野の意見を総括として追加すると、エッセイ全体が締まったと思います。次回のリライトに期待しましょう!

今回、みなさんと一緒に確認したいことは、advantage/disadvantageタイプのエッセイを書く際の「構成」です。最も大切なポイントは、利点と欠点の両方を論じること。「時間切れで欠点までたどり着けなかった~」ということのないように、ポイントを箇条書きにするなど、書き始める前のブレーンストーミング(=自分の意見とその理由を考える)の時間をしっかりとってください。


 
アイコさんのエッセイは(例2)のパターンでした。Body 1:欠点(=相手の出す騒音で勉強に支障をきたす可能性がある)、Body 2:利点1(=ルームメイトが親友になるかもしれない)、Body 3:利点2(=生活様式の多様性を知り、寛容さが身につく)と、利点・欠点ともに提示されています。

ブレーンストーミングの段階では、数に制限を設けず、思いつく限りのadvantage(+)とdisadvantage(-)をリストアップし、その中からエッセイで論じる項目を2~3つ選びましょう。TOEFL iBTテストのように時間制限がある場合は、文ではなく単語で書く、記号を使うなど、時間短縮を心がけてください。はじめから英語でブレーンストーミングできる人はそうして欲しいですが、日本語で発想した方が短時間により多くの項目を思いつく場合もあります。
【ブレーンストーミング例】※英語で行ってもよい

エッセイのBody(本論)で論じる項目に✔を付ける


いかがでしたか? 日常生活では、改めて1つの物事に関する利点と欠点を考える機会は、そう多くないはず。エッセイライティングの練習を通じて、必要な場面では複眼思考するスキルを身につけることができれば、人生がより豊かになることでしょう。では次回(第5回 ストーリーは便利な小道具)にお会いしましょう。

横川綾子先生
ETS Authorized Propell Facilitator
明治大学 国際連携機構 特任准教授
略歴:上智大学法学部国際関係法学科卒業、テンプル大学大学院修士課程修了(教育学修士)。実践的英語能力向上プログラムの開発・運営、海外大学・機関との学生交流及び学術交流の施策推進に携わる。
専門:TESOL(英語教授法)
著書:『アメリカ人なら小学校で学ぶ 英文ライティング入門』(アルク、2014)他
記事:『「話す」「書く」「聞く」「読む」試験で英語力(フォース)の覚醒』(アルク、ENGLISH JOURNAL 2015年10月号)他
TOEFL iBT Writing Section Scoring Guide
テスト構成
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